Archive | Utusan Malaysia RSS feed for this section

Mana Ada Agensi Modelling!

8 Oct


khalid Mohamad Jiwa dan isteri tercinta, Siti Nurhaliza Tarudin.

KALAU ada yang berkesempatan membaca gosip dalam akhbar sisipan Pancaindera, Mingguan Malaysia Ahad lepas (5 Oktober), pasti ada yang teringat dengan laporan gosip Datuk K buka agensi modelling di Paris?

Artikel berkenaan melaporkan usahawan ternama, Datuk Seri Khalid Mohamad Jiwa atau Datuk K yang juga suami artis terkenal, Datin Seri Siti Nurhaliza Tarudin bakal mengusahakan agensi peragaan (modelling) berpusat di kota fesyen terkemuka dunia, Paris, Perancis.

Berikutan itu, Papa cuba mengintai sejauh mana kebenaran gosip yang disampaikan oleh sumber kami.

Sayang sekali, Papa difahamkan, Datuk K tidak pernah ada sebarang rancangan untuk mengusahakan perniagaan itu seperti yang didakwa sumber itu.

Papa diberitahu ahli perniagaan yang kaya dengan senyuman itu tidak pernah terfikir untuk mengusahakan perniagaan sedemikian.

Bahkan, Papa juga dimaklumkan, Datuk K sangat sedih kerana namanya terus dikaitkan dalam gosip yang tidak berasas itu.

Sehubungan itu, Datuk K mengharapkan pihak-pihak yang suka menyampaikan berita-berita tidak berasas itu menghentikan melakukan perkara-perkara sedemikian kerana ia hanya akan menjejaskan nama baiknya sebagai ahli perniagaan.

Sebagai orang berpengaruh, Papa faham sangat kenapa Datuk K berduka apabila namanya terus dilibatkan dalam laporan-laporan gosip.

Kalau begitu, Papa mengharapkan Datuk K terus bersabar dan bertenang dengan laporan sedemikian.

Sebagai penulis gosip, Papa faham tulisan itu dibuat kerana ia mempunyai nilai berita yang sangat tinggi kerana Datuk K adalah usahawan berjaya yang berkahwin dengan artis wanita popular.

Inilah yang dikatakan sebagai ujian. Sekali lagi, Papa mengharapkan Datuk K terus bersabar kerana seperti mana yang Datuk K pernah sebut sebelum ini, itulah harga yang beliau terpaksa bayar kerana mengahwini seorang artis sepopular Siti.

Papa percaya Datuk K seorang yang sangat rasional dan boleh menerima setiap ujian dan cabaran dengan begitu tabah sekali.

Jangan marah-marah ya Datuk. Senyum selalu tau. Senyum itu sedekah.

Utusan Malaysia

Advertisements

Artis Salahkan Wartawan

5 Oct

KRING KRING (KK): Hai Abang Niezam. Selamat Hari Raya. Balik mana tahun ni?

NIEZAM: Raya balik kampung la. Selama, Perak. Semalam dah balik ke Kuala Lumpur dah. Esok kerja.

KK: Saya telefon Abang Niezam ni sebab ada cerita panas sikit ni. Pasal seorang penyanyi cun yang dulu tu popular juga la?

NIEZAM: Siapa?

KK: Ala… takkan tak kenal. Dia ni pernah juga berlakon. Nama dia X$#@%*.

NIEZAM: Memang kenal pun. Tapi dia dah kahwin. Dah ada anak kalau tak silap la. Kenapa?

KK: Macam ni? Baru-baru ni saya ikut kakak saya pergi open house di rumah dia. Kakak saya kawan baik dengan dia dari kecil lagi. Masa sembang kakak saya tanya kenapa muka dia dah lama tak keluar majalah dan surat khabar. Lepas tu dia boleh kutuk wartawan .

NIEZAM: Dia kata apa?

KK: Dia kata lepas kahwin, wartawan memang dah tak ingat dekat dia lagi. Wartawan dah tak pedulikan dia. Dia kecil hati sangat.

NIEZAM: Kenapa pula? Kita ingat apa kat dia?

KK: Kalau wartawan ingat mesti dah panggil dia ambil gambar masuk surat khabar. Tapi tak ada pun?

NIEZAM: Ehh… ehh… tu pun nak kecil hati? Pesan kat dia kalau wartawan tak ingat, dia la telefon wartawan. Artis pun bukannya sikit. Ramai pula tu. Ni tak? Kad raya pun tak pernah hantar. SMS jauh sekali. Artis lain ada juga bagi SMS.

KK: Jangan marah pula bang. Saya cakap je. Sebab saya dengar dia cakap macam tu. Kenapa tak panggil dia buat fotografi?

NIEZAM: Bukan tak nak panggil… Dulu dah pernah panggil tapi banyak songeh sangat. Malas la kita. Kalau popular macam Siti Nurhaliza tu lainlah?

KK: Songeh apa?

NIEZAM: Wartawan nak ambil gambar dia dengan keluarga, dia tak nak. Bila nak interviu pula, tak boleh tanya banyak benda. Buat apa nak pening kepala. Biarlah kat dia…

KK: Dia pun ada kata Abang Niezam juga.

NIEZAM: Kata apa? Beh baik cakap?

KK: Dia kata Niezam tu kalau nak cerita panas baru telefon dia?

NIEZAM: Amboi! jahat mulut pulak. Dah dua tahun dah Abang Niezam tak pernah telefon dia. Jangan nak berangan pula. Suruh plaster sikit mulut tu.

KK: Betul ke nak cari cerita panas je baru telefon dia?

NIEZAM: Taklah… kadang-kadang bila telefon nak tanya khabar dia tak angkat. Dulu masa dia tengah mengandung bila telefon nak tanya pasal perut dia, dia tak nak layan. Cukuplah tu.

KK: Sekarang baru dia rasa kut orang dah tak layan dia.

NIEZAM: Padan la muka.

KK: Muka siapa?

NIEZAM: Takkan muka kau pula. Muka dia la!

Utusan Malaysia

Datuk K Buka Agensi Modelling Di Paris?

5 Oct

AMBOI dalam orang kalut bercerita tentang kisah Datuk K berkahwin lain dan kisah Siti Nurhaliza dimadukan, Joyah pula terdengar khabar lain.

Kononnya “abang misai” kesayangan penyanyi tersohor kita itu akan membuka agensi modelling di kota Paris yang juga terkenal dengan kehebatan dunia fesyennya.

Wah! Jauh sungguh cik abang kita nak merantau. Jadi siapa kata dia ke London? Datuk kita yang ganteng yang seorang ini rupa-rupanya mengintai peluang perniagaan di Paris.

Khabarnya sekarang ini Datuk K sedang sibuk mencari para jelitawan bertubuh langsing dan tentunya tinggi lampai untuk menjadi modelnya di sana.

Pilihannya mestilah gadis-gadis tempatan yang berminat nak jadi model bertaraf antarabangsa. Joyah dengar beliau sekarang sibuk cari model yang yang tingginya 170 sentimeter. Iyalah, kalau cari gadis yang pendek dari itu macam mana nak layak memperaga di pentas antarabangsa, tak gitu?

Kiranya kalau bentuk badan tu macam Joyah ni hah, tak dapeklah nak nolong. Tak ada chance lah nak ke Paris jadi model terkenal di bawah agensi Datuk K. Sebab Joyah ini “tinggi sangat”.

Joyah dengar Datuk K akan menjalinkan kerjasama dengan Datuk Shah Rezza dalam usaha membawa model Malaysia ke Paris.

Joyah dengar khabar, bukan Datuk K tak mahu buka agensi di negara sendiri. Tapi beliau malas nanti akan timbul banyak sangat fitnah. Tengoklah sekarang, sejak berkahwin dengan penyanyi, beliau terpaksa menghadapi banyak gosip liar.

Macam kisah kahwin lagi satu. Dah nafikan pun orang dok heboh bercakap fasal perkahwinan yang entah iya entah tidak. Sabarlah Tok. Bak kata Datuk hari itu, itulah harga yang terpaksa dibayar kerana mengahwini seorang artis sepopular Siti.

Utusan Malaysia

Jadi Ke Ajai Kahwin?

5 Oct

ASSALAMUALAIKUM,
Sebenarnya saya merupakan salah seorang peminat Ajai sejak zaman dia bersama Exist hinggalah sekarang. Malah saya amat menggemari lagu-lagu ciptaan Ajai umpamanya Percayalah, yang pernah dipopularkan oleh Siti Nurhaliza, Seandainya Masih Ada Cinta yang dinyanyikan oleh Dayang Nurfaizah mahupun Keliru yang dipopularkan Ajai bersama bekas isterinya, Nurul. Selepas bercerai bila lagi Ajai nak kahwin? Dulu saya dengar Ajai nak kahwin bulan Julai. Ni dah bulan Oktober, tapi senyap sahaja.

Jadi ke dia kahwin? Bukannya apa, dia kan dah ada calon. Atau sebenarnya Ajai ada pilihan lain? Saya teringin nak tengok Ajai bersanding dengan buah hatinya itu. Janganlah asyik bagi alasan sibuk menyebabkan mereka menangguhkan keputusan untuk berumah tangga.

* Marlia Nur, Kuala Lumpur.

Utusan Malaysia

Intisari Rancangan Ntv7

4 Oct

Sabtu 04 Oktober 2008

6.00 DramaRIA: Renjis

7.00 Memori Aidilfitri: Trek Selebriti

8.00 Memori Aidilfitri: Anuar Zain …Aidilfitri Di Perantauan

9.30 Memori Aidilfitri: Anita Raya 200

10.30 Memori Aidilfitri: AC Di Sini Raya 2007

12.00 Layaraya: Hanya Aku

2.00 Istimewa Raya 2008@Ria: Destinasi Fantasia

2.30 Istimewa Raya 2008@Ria: Gegar Gitu Apek Raya

4.00 Layaraya: Tikar Buruk

6.00 Istimewa Aidilfitri 2008@Ria: Kelab Pop Raya 2008

6.30 Istimewa Aidilfitri 2008@Ria: Ria Sentral Raya 2008

7.00 Istimewa Aidilfitri 2008@Ria: Trek Selebriti

7.30 Memori Aidilfitri: Rumah Terbuka Akademi Fantasia 2

9.00 Istimewa Aidilfitri 2008@Ria: Glamor Raya 2008

10.29 Anugerah Aidilfitri Siti Nurhaliza

11.00 Layaraya: Cuci

1.00 Memori Aidilfitri: Hari Raya Selebriti 2006

2.30 Gegaria Aidilfitri: Konsert Gegar U

4.30 Memori Aidilfitri: Raya @Ria 2003

Utusan Malaysia

Atlet Sambut Aidilfitri Dalam Semangat Kesukanan

4 Oct

Oleh ABDUL HAFIZ AHMAD
sukankita@yahoo.com Gambar ASWAD YAHYA


Atlet negara berhimpun untuk bermaaf-maafan sesama mereka antaranya Rizal Tisin (tiga dari kanan), Siti Rahmah Othman, Zandra Aziela Ibrahim Hakimi dan Nor Jannah Hafizah Jamaludin.

AIDILFITRI 1429 Hijrah tiba Rabu lalu dengan warga sukan kebangsaan tidak ketinggalan menyambut dan meraikannya dengan suasana gembira, muhibah dan persaudaraan sambil melupakan seketika aksi di gelanggang.

Dalam rasa rendah diri dan penuh keinsafan, tangan menghulur, sepuluh jari disusun dan maaf dimohon sesama atlet, jurulatih dan pegawai persatuan sukan mahupun pemimpin badan induk, manakala kesempatan ziarah-menziarahi rumah keluarga, saudara mara dan rakan taulan pasti tidak disia-siakan sebagai amalan setiap tahun.

Selisih faham atau perbalahan lalu sama ada disebabkan tingkah laku pemain di gelanggang, kerana celupar mulut sesama pegawai atau tidak berpuas hati dengan keputusan pengadil eloklah ‘dikembalikan kepada kedudukan 0-0’ di mana tiada siapa pun yang perlu dicanang menang atau kalah dan siapa betul, siapa salah.

Memang tiada untungnya meneruskan gelora politik menerusi surat layang dan tuduhan di Wisma Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) dengan cuba menjadikan Setiausaha Agungnya, Lt. Jen. (B) Datuk Azzuddin Ahmad korbannya jika golongan pencetusnya merenung semula dan mengambil nasihat Presiden, Sultan Ahmad Shah demi kebaikan dan pembangunan bola sepak negara.

Bulan Syawal juga wajar membuka kesempatan terbaik untuk mendamaikan Ketua Pengarah Pusat Latihan Prestasi Tinggi Olahraga (HPTC) Asia, Mohd. Musa Noor Mohd. dengan Timbalan Presiden Kesatuan Olahraga Malaysia (KOAM), Karim Ibrahim lantas melontar jauh-jauh pertikaman lidah mereka.

Kepada penggiat bola sepak Liga Malaysia yang khidmatnya dihentikan oleh pasukan asal, jangan jadikannya penyebab untuk masing-masing berputus arang berkerat rotan atau tidak bertegur sapa lagi. Mungkin peluang lebih besar masih menanti bersama pasukan lain, apatah lagi dengan kekosongan yang ditinggalkan pemain import kerana larangan FAM mulai musim depan.

Bagi persatuan bola sepak (FA) negeri seperti Pulau Pinang, Melaka, Pahang dan Sarawak yang berhutang gaji empat atau lima bulan dengan pemain pula perlu prihatin dengan nasib anak buah mereka. Sedarlah bahawa masih ada perut lain yang perlu diisi selain mereka terutama dalam merayakan Hari Lebaran. Fikirkan bahawa mereka ini pemain profesional dan usahakan cara terbaik melunaskan tunggakan gaji itu.

Tidak salah juga untuk atlet mengetepikan sementara diet pemakanan ketat untuk menjamu sajian rendang, ketupat, dodol, lemang dan kuih-muih yang menggoda selera dan cuma datang setahun sekali selepas ramai yang turut membanting tulang mengerah keringat sepanjang bulan puasa lalu demi tugasan dan tanggungjawab kepada negara.

Namun setiap tindakan masih ada batasannya. Tiga atau empat hari beraya mungkin tempoh yang memadai kerana sejak minggu pertama Oktober lagi, pelbagai kejohanan kebangsaan dan antarabangsa menanti dan menggamit para atlet kembali ke gelanggang yang menuntut disiplin diri dipupuk semula dalam menampilkan prestasi cemerlang.

Ada atlet yang pasti sayu beraya di perantauan dan jauh daripada keluarga demi tugasan negara mahupun terpaksa memendekkan cuti Aidilfitri sebagai persediaan menghadapi kehadiran Badminton Terbuka Macau (30 September hingga 5 Oktober), Hoki Hamburg Master (3 hingga 5 Oktober), Kejohanan Bola Sepak Bawah 16 Tahun Asia di Uzbekistan (4 hingga 18 Oktober), Kejohanan Bola Sepak Wanita AFF di Vietnam (8 hingga 20 Oktober) dan Pestabola Merdeka (15 hingga 25 Oktober).

Namun peminat setia sukan tanah air pasti menyanjungi jasa dan pengorbanan atlet negara ini seperti mana perajurit kita yang sanggup ke perbatasan dan meninggalkan keluarga tercinta ketika takbir Aidilfitri bergema. Lakukanlah dengan penuh semangat dan beri yang terbaik untuk negara. Malaysia Boleh! Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir Batin.

ATLET BERHARI RAYA

RIZAL TISIN (BERBASIKAL)

Pulang beraya: Kampung Batu 4, Klang, Selangor

Sajian raya kegemaran: Biskut Almon London

Lagu raya paling diminati: Suasana Hari Raya (Annuar & Ellina)

Kembali berlatih: 8 Oktober 2008

Kejohanan akan datang: Sirkit 2 Piala Dunia Melbourne (21-23 November 2008)

Acara: 1 kilometer ujian masa individu dan pecut berpasukan

Pencapaian terbaik: Tempat kelima Kejohanan Dunia Manchester 2008 dan pingat emas Kejohanan Asia Nara 2008

WAN KHALMIZAN WAN AZIZ (MEMANAH)

Pulang beraya: Tanah Merah, Kota Bharu, Kelantan

Sajian raya kegemaran: Nasi kerabu

Lagu raya paling diminati: Dari Jauh Ku Pohon Maaf (Sudirman)

Kembali berlatih: 4 Oktober 2008

Kejohanan akan datang: Grand Prix Asia Manila (17-20 Oktober 2008)

Acara: Recurve individu dan berpasukan

Pencapaian terbaik: Pingat perak Piala Dunia Perancis 2008

SITI RAHMAH OTHMAN (HOKI)

Pulang beraya: Kampung Bagam Ajam, Butterworth, Pulau Pinang

Sajian raya kegemaran: Soto Johor

Lagu raya paling diminati: Suasana Hari Raya (Annuar & Ellina)

Kembali berlatih: 6 Oktober

Kejohanan akan datang: Kejohanan Enam Negara Kuala Lumpur (Oktober)

Acara: Hoki senior

Pencapaian terbaik: Sukan Komanwel Melbourne 2006 (tempat kelima)

ZAIRA ZAKARIA (ANGKAT BERAT)

Pulang beraya: Jitra, Kedah

Sajian raya kegemaran: Rendang daging

Lagu raya paling diminati: Sesuci Lebaran (Siti Nurhaliza)

Kembali berlatih: 6 Oktober 2008

Kejohanan akan datang: Kejohanan Komanwel Cyprus (November)

Acara: Bawah 48 kilogram

Pencapaian terbaik: Satu pingat emas, satu rekod kebangsaan Sukan Malaysia (Sukma) XII Terengganu 2008

ZANDRA AZIELA IBRAHIM HAKIMI (BOLING)

Pulang beraya: Larkin Johor Bahru dan Kluang, Johor

Sajian raya kegemaran: Nasi himpit dengan lodeh dan Laksa Johor

Lagu raya paling diminati: Suasana Hari Raya (Annuar & Ellina)

Kembali berlatih: 6 Oktober 2008

Kejohanan akan datang: Terbuka Taiwan (Oktober)

Acara: Individu dan lima sepasukan

Pencapaian terbaik: Pingat emas Kejohanan Wanita Dunia Mexico 2007 dan Sukan Asia Doha 2006 (lima sepasukan)

NOR JANNAH HAFIZAH JAMALUDIN (OLAHRAGA)

Pulang beraya: Bayan Baru, Pulau Pinang

Sajian raya kegemaran: Roti sorai dan rendang ayam

Lagu raya paling diminati: Balik Kampung (Sudirman)

Kembali berlatih: 6 Oktober 2008

Kejohanan akan datang: Sukan Universiti ASEAN Ke-14 Kuala Lumpur (11-21 Disember 2008)

Acara: 100, 200 dan 4×100 meter

Utusan Malaysia

Intisari Rancangan TV3

1 Oct

Rabu 01 Oktober 2008

6.30 Takbir Raya

6.35 Malaysia Hari Ini Khas 1 Syawal

7.00 Buletin Pagi

7.15 Takbir Raya

7.20 Sambungan Malaysia Hari Ini

9.00 Berita Terkini

9.05 Sambungan Malaysia Hari Ini

10.00 Berita Terkini

10.02 Teratak Siti Nurhaliza

11.00 Berita Terkini

11.02 Raya Telemovie: Sumur Kasih

12.00 Berita Terkini

12.02 Sambungan Raya Telemovie

12.58 My TV3 Capsule

1.00 Koleksi Kisah Benar (Pilih Kasih)

1.30 Buletin 130

2.00 Skrin Raya (Remp-It)

4.00 Berita Terkini

4.02 Sambungan Skrin Raya

4.30 Ewah-Ewah Raya (Episod 1)

5.30 Setahun Sekali Lagi Raya

6.00 Berita Terkini

6.02 Sambungan Setahun Sekali Lagi Raya

6.30 Akasia (Sutera Maya)

7.30 TV3 Kids – Kiteretsu

8.00 Buletin Utama

9.00 Raya Movie (Nana Tanjung 2)

11.00 Puteri

12.00 Nightline

12.30 Telemovie Raya (Sebening Pagi Di Aidilfitri)

2.30 Teratak Siti Nurhaliza

3.30 Romansa Raya

5.00 Kerana Cintaku Saerah

5.30 Aidilfitri Batu 60

6.00 Motivasi Pagi

Utusan Malaysia