Ruang Peribadi Kak Cham: Lidah Pun Tergigit, Inikan Pula Suami Isteri

1 Mar

Oleh Hanizam Abdullah
hanizam@bharian.com.my

Maya Karin

GARA-GARA bergaduh dengan mentua, nama Shidee meletup kembali. Bagi generasi baru, nama itu tidak langsung memberi impak. “Siapa Shidee tu Ma?” tanya anak dara teman yang begitu menggilai Jason Mraz dan yang sewaktu dengannya. Tetapi mereka yang pernah tangkap lentok dengan lagu Sayangnya Semua Sudah Terlambat, pasti ingat sangat Shidee ni. Sementelah pula dia pernah menggenggam trofi Penyanyi Lelaki Popular Anugerah Bintang Popular pada tahun 1987.

Tup… tup… sejak berkahwin dengan gadis yang lebih kurang 30 tahun lebih muda, nama dan wajah Shidee ada di mana-mana. Teman tumpang gembira juga kerana setelah sekian lama membujang, akhirnya naik pelamin dan bergelar suami juga. Tetapi alih-alih timbul kontroversi kerana timbul cerita kononnya wujud elemen ‘cinta tiga segi’. Namun, Shidee dan isterinya yang tidak kurang cantiknya itu, Siti Fairunnissa Aziz, menafikannya. Sudah empat tahun bercinta dalam diam dan Shidee pula memang tidak langsung menaruh hati dengan Jamaliah Hassan. Dalam lain perkataan, mentua boleh, tetapi nak jadi isteri susahlah.

Dalam pada kebanyakan kita gembira dengan berita pernikahan Shidee yang bakal menjadi penyampai trofi dalam ABPBH 2009 pada malam kemuncak 4 April ini di Genting Highlands bergandingan dengan anak Normadiah, Azlina Aziz, ramai juga yang tidak berapa berkenan apabila Shidee mengeluarkan kata kurang manis tatkala mengulas perkara ini sehingga mengguris hati sesetengah wanita yang sudah bergelar janda.

Teman rasa Shidee tak berniat pun mengeluarkan kata-kata sebegitu, maklumlah sudah lama tidak berdepan dengan kontroversi cinta, kahwin, amarah dan air mata. Saat dia sewajarnya berbulan madu dengan isteri, cerita hangat pula yang timbul. Jadi sebelum semuanya sudah terlambat dan mendapat kecaman lebih baik minta maaf saja. Tak luak pun kalau kita minta maaf, janji ikhlas. Jangan jadi macam sesetengah orang, minta maaf di mulut saja sedangkan hati masih berbulu. Apabila hati tak ikhlas terpancarlah nur tak ikhlas pada wajah.

Seperti teman mengharapkan perang Shidee dan ibu mentuanya berakhir, begitulah juga dengan kemelut yang dihadapi aktres cantik lagi jelita, Maya Karin. Kecoh juga kisahnya kerana tiba-tiba saja timbul cerita rumah tangga Maya berantakan. Kalau dalam internet lagilah sensasinya sehingga ada yang kata ia berpunca daripada kehadiran orang ketiga. Remy Ishaklah, VIP kacak itu lagilah.

Biasalah tu Maya… apabila wujud pergeseran dalam rumah tangga artis, cepat sajalah mulut bercerita. Apatah lagi jika ia berlaku kepada artis yang popular macam Maya. Nasihat teman, jangan peduli sangat apa orang kata kerana ikut kata orang memang macam-macam cerita. Tengok Siti Nurhaliza, apa orang tak kata mengenai rumah tangganya. Banyaklah yang nak jadi ahli nujum dan ramailah yang membuat spekulasi, tetapi alhamdulillah mereka semakin bahagia. Malah gosip dan spekulasi itulah yang sebenarnya menguatkan cinta pasangan popular ini.

Kisah rumah tangga ini ada baiknya disimpan saja kerana kalau banyak sangat campur tangannya boleh jadi lain cerita. Lagi pun kisah rumah tangga juga memang tak berkesudahannya. Sedangkan lidah lagikan tergigit, inikan pula suami isteri yang sahih memiliki dua personaliti dan cita rasa berbeza. Duduk pula dalam satu rumah, bukan calang-calang cabarannya. Yang itu kata ini, yang ini kata itu. Ada yang boleh bergaduh gara-gara berebut bilik air. Tak kurang yang berperang kerana perkara remeh seperti memilih warna bilik dan ruang tamu.

Banyak bertolak ansur, itulah yang sebaik-baiknya. Ada perkara yang boleh dicerita, ada perkara yang ada baik disimpan saja. Cerita seks, kelambu, katil dan posisi paling baik adalah antara perkara yang tak payahlah nak kongsi dengan mana-mana orang pun. Tak juga dalam Facebook. Tetapi ada orang bagi tahu teman, ada seorang artis yang sudah agak senja suka sangat bercerita soal seks. Apabila bercerita hal ini kata sumber itu, seri wajahnya memang semacam saja.

Begitulah rencah dunia artis yang tidak pernah sunyi. Oh ya… untuk merancakkan lagi dunia artis, kalau tiada aral melintang teman akan berada di Village Mall, Sungai Petani pada 5 dan 6 Mac ini untuk bersama-sama menjayakan jelajah promosi ABPBH 2009. Kalau kebetulan anda pembaca budiman berada di Sungai Petani, datanglah meraikan kedatangan Hujan, Aznil Nawawi, Fizz Fairuz, Mawi, Raja Azura, Meet Uncle Hussain, Akim, Rozita Che Wan, Isma AF, Along Raja Lawak, Didie Alias, Enot dan Bintang Idola, Farlyana.

Macam-macam aktiviti yang team teman sediakan untuk memeriahkan lagi siri roadtour itu. Kalau rasanya hendak tunjukkan bakat menyanyi, sertai saja Bintang Idola. Sesi uji bakat akan bermula selepas solat Jumaat di Village Mall itu sendiri. Kalau sekadar hendak berhibur dan melihat dengan dekat artis pujaan anda datang saja pada 6 Mac itu mulai jam 3 petang kerana mereka akan membuat persembahan. Sesi road tour bukan saja sekadar promosi tetapi lebih sebagai platform artis meraih undi daripada peminat mereka. Tetapi ada juga yang buat tak kisah saja. Soal itu lain kali saja teman cerita. Jumpa lagi! – hanizam@bharian.com.my

Berita Harian

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: