Satu Suara Yang 'Gempak'!

17 Feb

Oleh Farihad Shalla Mahmud
farihad@bharian.com.my

SITI diapit Aizat (kiri) dan Faizal menghasilkan gandingan padu.

Gandingan vokal Siti, faizal dan Aizat di pentas IB tidak menghampakan

TIADA apa yang perlu dipertikaikan lagi. Segala persoalan mengapa Datuk Siti Nurhaliza menganjurkan konsert Satu Suara yang menampilkan Aizat dan Faizal Tahir akhirnya terjawab apabila dua penyanyi itu membuktikan bahawa mereka memang layak untuk menggalas tanggungjawab itu.

Mungkin sebelum ini ada yang bersikap skeptikal mengatakan apakah Faizal dan Aizat bersedia untuk menakluki tempat yang bukan calang-calang itu, sedangkan usia mereka dalam bidang seni tidaklah lama mana jika dibandingkan dengan ramai penyanyi senior lain.

Bagaimanapun, dalam nada tenang, Siti berkata dia percaya dan yakin kedua-dua penyanyi ini mampu menghiburkan pengunjung Istana Budaya (IB) dengan gaya dan persembahan mereka tersendiri.

Ternyata penilaian Siti terhadap dua penyanyi itu memang tidak tersasar. Selama lebih dua jam, persembahan Aizat dan Faizal nyata tidak menghampakan. Pentas penuh berprestij yang sebelum ini dilihat ‘suci’ kini sudah dicemari dengan irama rock yang cukup bertenaga dan menggegarkan suasana. Bukan tercemar dalam erti kata yang negatif, tetapi aura rock muzik rock sudah meresapi atmosfera IB.

Biarpun tidak sehebat tempat terbuka namun penonton masih boleh menghayati irama rock itu tanpa perlu segan dan ragu serta dibatasi dengan protokol yang mungkin tidak begitu sesuai untuk konsert rock. Mereka bebas menyanyi, menari dan mengikuti rentak lagu. Aizat dan Faizal berjaya menjadikan konsert mereka itu sebagai satu permulaan yang baik untuk tahun 2010 ini.


FAIZAL dan Aizat mempamerkan kehebatan masing-masing

Persembahan dibuka dengan lagu Saya Anak Malaysia, yang pernah dipopularkan oleh Dr Sam Rasputin suatu ketika dulu. Lagu yang disampaikan secara duet itu diubah sedikit liriknya untuk memperkenalkan asal usul kedua penyanyi berkenaan. Ketika lagi itu dinyanyikan, Aizat tampil keseorangan meneruskan persembahan.

Walaupun ini penampilan pertama dalam sebuah konsert berskala mega, Aizat bijak mengimbangi suasana. Tidak nampak gugup. Aizat santai ketika menyanyi. Tarikan utama penyanyi ini sudah pasti menerusi lagunya yang membuai perasaan serta vokalnya yang mantap. Satu demi satu lagu popularnya dinyanyikan. Ada ketika, dia menyanyi sambil memetik gitar ajaibnya.

Begitupun, Aizat perlu berbuat sesuatu bagi memantapkan lagi persembahannya iaitu memperbaiki teknik komunikasi bersama penonton.

“Aizat memang ada masalah dari segi komunikasi. Disebabkan itulah ketika kata-kata aluan, Aizat menggunakan teknik nyanyian dan memetik gitar sewaktu berbicara dengan penonton. Itu juga adalah satu kelainan,” katanya ketika ditemui selepas konsert itu berakhir.


DISEBALIK muzik rock, Siti tampil dengan imej feminin.

Selama 45 minit membuat persembahan, Aizat akui detik itu adalah kenangan manis buatnya.

“Ini pengalaman hebat dan tak mungkin dilupakan. Aizat tidak menyangka menempuh saat seperti ini. Selama 45 minit membuat persembahan, Aizat akui ia belum memuaskan. Mungkin untuk hari seterusnya nanti, Aizat akan beri yang lebih baik lagi,” katanya yang menyampaikan rangkaian lagu popularnya seperti Kau Aku, Fikirlah, Susun Silang Kata, Lagu Kita, Pergi dan Hanya Kau Yang Mampu. Kesempatan itu juga digunakan Aizat menyanyikan lagu secara medley dari kumpulan yang menjadi idolanya iaitu The Beatles.

Faizal lepas geram?

KALI terakhir membuat persembahan di khalayak ramai ketika Anugerah Juara Lagu lalu. Ketika itu, Faizal menyanyikan lagu Bencinta dalam keadaan bertongkat. Namun pada malam itu, tongkat itu tidak kelihatan. Dengan kudrat yang ada, Faizal memberikan hiburan terbaik buat penonton di IB yang sudah awal membeli tiket bagai menyaksikan konsert itu.

“Terus terang, kaki saya memang sakit. Saya mula terasa sewaktu naik ke pentas untuk menyanyikan rangkaian lagu popular Queen. Tapi saya tak mahu memikirkan kesakitan itu kerana tanggungjawab pada masa itu untuk menghiburkan mereka menyaksikan persembahan ini.

“Namun, saya tak mahu mengatakan yang sanggup mengambil risiko kerana menyanyi dalam keadaan sakit. Tapi, itu tanggungjawab saya pada penonton dan tidak ada apa yang lebih membuatkan saya gembira dan puas selain mendengar mereka terhibur,” kata Faizal yang masih belum pulih sepenuhnya itu.

Biarpun dikatakan sakit, namun melihat kepada aksi penyanyi lagu Mahakarya Cinta ini, dia tetap aktif dan dilihat seolah-olah melepaskan geram dengan membuat aksi yang inonim dengannya.

“Ini bukan lepas geram seperti yang sering disangkakan. Pada saya, ini adalah kerja saya dan saya harus lakukan dengan baik dan mengikut cita rasa dan muzik saya. Orang sering ingat yang saya sama macam di atas pentas. Kalau dipentas, memang aksi saya agak aktif atau macam ‘brutal’ tapi di luar tidak begitu,” jelasnya.

Sementara itu, persembahan yang ditunggu-tunggu penonton di konsert 1 Suara ini adalah kemunculan Siti yang menyanyikan lagu rock. Selain berduet dengan Aizat dan Faizal menerusi lagu yang pernah dipopularkan kumpulan penyanyi lain, dia juga menyanyikan lagu popularnya Biarlah Rahsia yang digubah kembali muziknya bagi menepati tema konsert itu.

Tak perlu bersuara serak ataupun menampilkan aksi agresif, Siti tetap mempunyai elemen rock. Malah, sehingga kini masih terngiang-ngiang lagu Sejati dari kumpulan Wings yang dibawakan dalam konsert itu.

‘Dari segi lagu, Siti berbincang dengan mereka dan selepas masing-masing bersetuju, barulah kita fikirkan rentak apa yang sesuai untuk dinyanyikan. Melihat persembahan malam ini, Siti gembira dan puas hati.

“Berdasarkan sambutan, itu sudah cukup menggambarkan satu kejayaan buat mereka. Harapan Siti moga mereka dapat buat yang lebih baik lagi selepas ini,” kata Siti.

Mengenai pakaiannya pada konsert ini yang hampir dengan konsert solo sebelumnya ini, Siti menjelaskan dia mahu muncul lebih feminin manakala Faizal dan Aizat pula dibiarkan dengan imej rock.

“Memang Siti minta pada pereka pakaian Siti supaya menampakkan Siti lebih feminin. Pada Siti, biarlah mereka saja yang tampil dengan imej rock,” katanya.

Konsert pembukaan yang juga Malam Gala Yayasan Malaysia itu turut dihadiri Yang Di-Pertua Negeri Melaka, Tun Mohd Khalil Yaakob dan isteri serta mantan Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad bersama Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali.

Konsert terbitan Siti Nurhaliza Productions (M) Sdn. Bhd. (SNP) dengan kerjasama IB ini diketuai oleh Jennifer Thompson dengan menggunakan tujuh pemuzik profesional. Ia dipimpin oleh pengarah muzik, Sze Wan diiringi 20 pemain muzik Orkestra Simfoni Kebangsaan.

Berita Harian

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: