Mahu Contohi Datuk Siti

11 Feb

Oleh Farihad Shalla Mahmud
farihad@bharian.com.my

FOUZIAH bersama rangkaian produk kecantikan Alaisyah

Fouziah Gous tidak mahu fikir soal saingan, setiap pelakon milik identiti sendiri

SUATU ketika dulu, dia dilihat sebagai antara bintang baru yang bakal bersinar dalam dunia lakonan. Apatah lagi pada masa itu, tawaran berlakon datang mencurah-curah membuatkan dia ada kalanya tak menang tangan untuk menerimanya. Malah, dalam senarai pelakon yang seangkatan dengannya, dialah antara yang menonjol.

Namun sejak kebelakangan ini, kerdipan bintang pelakon bernama Nor Fouziah Mohd Gous ini semakin pudar berbanding sewaktu zaman kemunculannya dulu. Maaf cakap, Fouziah bagaikan ditenggelami dengan kebanjiran pelakon baru yang tumbuh bagai cendawan selepas hujan. Apakah aktres berdarah kacukan Melayu, Cina dan Pakistan ini sedar akan situasi itu ataupun dia masih lagi berada di alam khayalan?

Ketika diajukan pertanyaan itu kepada si empunya diri, Fouziah menyedari hakikat itu. Namun dia melihat perkara itu sebagai sesuatu yang positif.

“Dalam hal ini saya langsung tidak memikirkan soal persaingan. Bagi saya, setiap pelakon itu mempunyai identiti mereka yang tersendiri. Saya mahu menjadikan Datuk Siti Nurhaliza sebagai contoh iaitu selama 15 tahun menjadi artis, dia masih mampu mengekalkan identiti dirinya walaupun sekarang ini dia sudah pun bergelar isteri.

“Dengan itu, biarlah saya menjadi diri saya sendiri tanpa perlu meniru orang lain. Apa yang anda lihat hari ini, adalah diri saya sendiri dan saya takkan mengubah diri saya semata-mata mahu memuaskan hati orang lain,” kata Fouziah ketika ditemui pada sidang akhbar pengumumannya sebagai duta terbaru produk Alaisyah di Hotel Royale Chulan, Jalan Conlay, Kuala Lumpur, baru-baru ini.


TAK mahu gadai identiti tersendiri semata-mata untuk memuaskan hati pihak lain.

Hadir sama pada majlis itu ialah Pengarah Tohtonku Sdn Bhd, Jasper Lim.

Katanya, untuk terus kekal dalam bidang ini, dia mengamalkan dua perkara iaitu sentiasa berdisiplin dan menjaga perlakuan diri kerana itulah benteng yang dapat menangkis gosip yang dilemparkan padanya.

Bukan saja dikatakan kemilau bintangnya sudah tidak berkelip lagi, tetapi mutu lakonannya juga sering menjadi bahan pertikaian ramai. Dia dikatakan tidak mempunyai ekspresi ketika berlakon, gagal menjiwai watak dan kejayaannya dalam bidang ini banyak dibantu oleh seraut wajah jelitanya saja.

Buktinya, lakonannya sebagai Lana menerusi buah tangan terbarunya yang berjudul 2 Hati 1 Jiwa membuatkan ramai pihak meluat kerana dia dilihat terlalu gedik dan mengada-ngada.

Biarpun kenyataan itu amat pahit untuk ditelan, namun bekas pramugari Sistem Penerbangan Malaysia (MAS) ini tetap tenang sewaktu menjawab pertanyaan nakal itu.

“Saya tak kisah apapun yang orang ingin cakap pasal saya. Pada saya, apapun pandangan yang diberikan, ia adalah satu kritikan yang membina untuk kemajuan karier saya. Lagipun, saya memang suka pada kritikan dan saya melihat apa yang dikatakan orang itu sebagai sesuatu yang positif.

“Mana-mana kritikan yang saya rasa mampu memperbaiki prestasi lakonan saya, saya akan ambil dan perbaiki mana yang perlu,” katanya yang menganggap setiap kritikan itu adalah satu proses pembelajaran buatnya.

Bagi menunjukkan komitmennya terhadap bidang lakonan, Fouziah berkata dia juga sedang dalam peringkat mempelajari mengenai hal ehwal belakang tabir sebuah produksi.

“Walaupun saya seorang pelakon tapi itu bukanlah bermakna saya hanya berada di depan kamera saja. Saya juga mengambil inisiatif untuk bertanyakan perkara di belakang tabir. Kebetulan saya diberi peluang untuk berlakon di bawah arahan ramai pengarah, jadi kesempatan itu saya gunakan untuk menimba pengalaman. Pengetahuan ini perlu untuk seorang aktres seperti saya,” kata aktres berambut cantik ini.

Amal petua tradisional untuk kecantikan

TAK siapa dapat menafikan kecantikan yang ada pada seraut wajah milik Fouziah. Keayuan wajahnya memang asli. Rambutnya yang hitam berkilat membuatkan ramai yang berasa cemburu terhadapnya. Namun tahukah bahawa semua itu tidak diperoleh dengan jalan mudah. Mula mengamalkan penjagaan sejak kecil lagi, dedah Fouziah, kecantikannya itu semuanya dari bahan semula jadi.

“Memang sejak kecil lagi saya sudah didedahkan dengan petua turun temurun. Contohnya, rambut saya ini memang saya amalkan menyapu daun bunga raya yang ditumbuk. Sebab itu dia hitam, lebat dan berkilat. Dan saya juga kurang minum minuman yang berais kerana ia memang tidak baik untuk kesihatan dalaman,” katanya.

Mengenai tanggungjawab barunya sebagai duta produk kecantikan Alaisyah keluaran Tohtonku, Fouziah berkata dia mengambil masa yang agak lama sebelum bersetuju untuk menjadi jurucakap produk kecantikan itu.

“Saya didatangi syarikat kosmetik itu dua tahun lepas. Selepas mencubanya dan mendapati ia memberi kesan yang positif, jadi saya tak teragak-agak untuk menerima tawarannya itu.

“Saya tidak mahu sekadar menjadi penghias wajah dan menipu peminat. Jadi lebih baik saya menggunakannya terlebih dahulu sebelum saya meyakinkan pengguna terhadap kebaikan produk itu,” kata Fouziah yang mengikat kontrak dengan syarikat kosmetik itu selama dua tahun.

Berita Harian

Leave a Reply

