Biarlah Bertahan Lama

26 Jan

Oleh Zaidi Mohamad

Aizat bersyukur kerjayanya semakin bersinar tetapi bimbang pencapaiannya dianggap terlalu pantas

PADA usia yang muda dan dalam tempoh hampir dua tahun, nama Aizat di atas pentas seni terus menyinar. Tahun lalu saja, anak muda ini mencipta kejayaan dalam beberapa siri anugerah yang dipertandingkan seperti Anugerah Industri Muzik, Anugerah Planet Muzik 2008 dan termasuk pertandingan nyanyian di luar negara.

Dan, pada awal tahun ini permulaan yang baik buat bagi Aizat lagu nyanyiannya, Pergi ciptaan Pete Teo dan seni kata daripada Amran Omar dipilih sebagai Lagu Terbaik di Anugerah Juara Lagu (AJL) ke-24. Malah lagu aksinya ketika membawakan lagu Kau Aku membuatkan dia diiktiraf layak menerima hadiah Persembahan Terbaik. Pastinya kejayaan demi kejayaan membakar semangatnya untuk terus berkarya.

Aizat juga bertuah kerana selain disokong peminat, keluarganya juga antara penyumbang utama di atas kejayaannya dalam bidang seni. Namun dalam keseronokan mengecapi kejayaan itu, Aizat tidak menafikan terbit juga kebimbangan di atas populariti yang diterimanya itu mungkin boleh memakan diri kelak.

“Ada kalanya Aizat dan keluarga berasakan apa yang dinikmati ini mungkin terlalu cepat. Risau juga orang selalu cakap, cepat naik, cepat turun. Aizat harap takkan lupa diri dan bersyukur keluarga terus memastikan diri berada di landasan yang betul.

“Aizat sentiasa bertawakal dan berdoa supaya boleh terus bertahan lama. Bagi Aizat apa yang diterima sekarang bukan kemuncak kepada segala-galanya. Ini baru sebahagian sahaja. Kemuncak tiada akhirnya kerana hidup ini bererti setiap hari adalah proses pembelajaran,” katanya yang ditemui Hip dalam satu majlis kesyukuran Aizat di AJL 24 anjuran Aizat dan syarikat keluarganya Kasi Gegar Entertainment (KGE) Sdn Bhd di Dewan Tun Dr Ismail, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) baru-baru ini.

Majlis itu juga turut meraikan hari lahir Aizat ke-21. Katanya, pada usia 21 tahun, dia tidak boleh terus bermimpi dan kunci kebebasan yang yang baru dimilikinya bermakna dia perlu bekerja lebih gigih dan berdikari.

Menurutnya lagi, sambutan hari lahir tidak lebih daripada sekadar meraikan umur yang meningkat dan apa yang lebih penting akui penyanyi lagu Hanya Kau Yang Mampu itu, dia masih seperti Aizat yang dulu.

“Aizat tetap Aizat yang sama. Apa yang lebih penting ialah misi Aizat untuk terus berkarya mencipta lagu yang didengari orang dan tersirat mesej tersendiri sudah memadai. Selebihnya adalah satu bonus.

“Pada akhirnya Aizat mula sedar bakat yang lebih dulu dilihat. Sama ada Aizat kurus atau berisi seperti sebelum ini bersifat subjektif. Dalam muzik juga tujuan asal Aizat bukan sekadar mahu menjadi penyanyi dan komposer saja, malah untuk belajar mendalami muzik contohnya seperti membuat skor muzik dan membuka studio.

“Aizat bercita-cita nak buka studio secanggih Abbey Road Studios di London. Di Malaysia kalau ada pun studio seperti itu hanya di Dewan Filharmonik Petronas (DFP) tapi hanya terbatas untuk tujuan membuat persembahan saja. Insya-Allah mungkin pada penghujung tahun ini Aizat nak sambung belajar,” katanya yang bercadang mahu belajar di luar negara.

Sambut hari lahir di hospital, dapat hadiah jam daripada LJ

KATA Aizat, sehari sebelum hari lahirnya, dia terpaksa berada dalam wad di sebuah hospital di Ampang kerana mengalami masalah dalam perut yang memerlukan pembedahan kecil dilakukan dengan segera. Disebabkan masalah ini juga Aizat tidak sempat untuk menghadiri sidang media pengumuman senarai akhir Top 5 Anugerah Bintang Popular Berita Harian (ABPBH) 2009 pada 20 Januari lalu.

“Keluarga Aizat datang melawat dan sempat membuat kejutan membawa kek, itu pun dalam pukul 2 pagi kerana terpaksa menunggu Aizat yang mengalami kesukaran melawas selama dua jam sejak sejak pukul 12 tengah malam lagi,” katanya ringkas.

Ketika ditemubual Aizat turut ditanya apakah hadiah yang diberikan Liyana kepadanya. Tanpa berselindung, Aizat menunjukkan pergelangan tangan kirinya yang memakai jam berwarna kuning jenama ToyWatch. Bererti Liyana menghadiahkannya seutas jam.

Teringin berduet dengan Siti Nurhaliza

MELIHAT kepada impak kejayaan Aizat, sudah ada yang meramal kategori Penyanyi Lelaki Popular yang mencalonkan namanya buat kali kedua pada tahun ini bakal menjadi miliknya. Jika tahun lalu, kategori itu dipegang Mawi. Malah selain Mawi, pada tahun ini juga Aizat bersaing dengan Adam, Akim dan Faizal Tahir.

“Melihat kepada calon lain, masing-masing mempunyai pengikut dan keputusan tertakluk kepada undian peminat. Aizat pernah melalui proses yang sama di di Akademi Fantasia dulu. Menang atau kalah bukan isu, sebaliknya kita terus menghidupkan persada seni,” katanya.

Dalam masa terdekat, ada beberapa siri persembahan yang akan membabitkan Aizat termasuklah Konsert Satu Suara yang bakal berlangsung di Istana Budaya pada 12 hingga 14 Februari depan. Konsert itu turut membabitkan Datuk Siti Nurhaliza dan Faizal Tahir.

Ketika ini juga, Aizat dalam proses menerbitkan album keduanya. Setakat ini sudah 20 peratus siap dan diterbitkan 100 peratus oleh KGE. Akui Aizat, album terbarunya kali ini memang agak berbeza jika mahu dibandingkan dengan album sulungnya.

“Untuk album ini juga, saya terbuka untuk bergandingan atau berduet dengan mana-mana penyanyi. Besar kemungkinan akan ada lagu duet juga. Kalau dapat berduet dengan Datuk Siti pun menarik juga,” kata Aizat.

INFO: Trivia Aizat Pada tahun lalu saja Aizat meraih kejayaan beberapa pertandingan seperti Anugerah Industri Muzik 16, Festival Muzik Pop Antarabangsa – Discovery 2009 dan Anugerah Planet Muzik 2009. Tahun ini, tahun kedua Aizat bolos dalam kategori Penyanyi Lelaki Popular ABPBH 2009. Melihat Faizal Tahir sebagai seorang yang berani dan berbakat besar. Album pertamanya yang berjudul Percubaan Pertama cukup memberi impak kepada pacuan kerjayanya. Malah muat turun untuk lagu Hanya Kau Yang Mampu juga cukup hebat.

Berita Harian

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: