Fida Tunggu Matahari

27 Mar

Oleh Ramlah Zainal
roses@hmetro.com.my

Rap

APRIL ini, genap setahun, pendatang baru di persada seni tanah air, Rafidah Ibrahim (Fida) bernaung di bawah payung syarikat rakaman tempatan bertaraf antarabangsa.

Namun, sampai sekarang, juara Pertandingan Siti Nurhaliza Mencari Bintang Pantene ini rupa-rupanya masih menagih janji syarikat rakamannya untuk muncul dengan single seperti dijanjikan sebelum ini.

“Saya mengikat kontrak selama dua tahun dengan syarikat rakaman berkenaan, April tahun lalu. Namun sampai sekarang, saya seperti ‘menunggu buah yang tidak jatuh.’ Mengikut perjanjian, mereka sepatutnya buat dua single dan satu album untuk saya. Tapi sampai sekarang, satu single pun tidak ada lagi.

“Syarikat rakaman hanya menabur janji manis dan sampai sekarang, ia hanya tinggal janji saja. Saya ada berbincang dengan syarikat rakaman tapi masih tiada jalan penyelesaian terbaik.

“Justeru, saya memutuskan untuk keluar daripada syarikat rakaman dengan segera sekalipun kontrak dengan mereka belum tamat. Saya terpaksa bertindak sedemikian rupa kerana memikirkan masa depan saya dalam bidang nyanyian,” katanya.

Dalam pertemuan dengan Rap di Studio di Balai Berita, baru-baru ini, Fida, 23, mengakui dia bukanlah berasal daripada keluarga berada.

“Saya anak bongsu daripada 12 beradik dan kini tinggal bersama ibu di Kuala Lumpur. Sebelum ini, saya tinggal di Kuantan kerana menuntut di kolej di sana.

“Pada usia sekarang, sudah menjadi tanggungjawab saya menyara ibu selepas bapa meninggal dunia. Adik-beradik lain sudah berkahwin dan mempunyai keluarga sendiri.

“Kalau orang lain menjejakkan kaki dalam bidang seni untuk mencari glamor, saya pula sebaliknya untuk menyara hidup dengan menjadi hos dan undangan menyanyi.

“Setakat ini, undangan menyanyi tidak putus diterima. Terbaru, saya akan menjayakan persembahan di booth Harian Metro, sempena Karnival Jomheboh TV3 di Kuantan, Pahang pada hujung minggu ini,” katanya.

 

 

Kini, kata Fida, impiannya adalah untuk tampil dengan sekurang-kurangnya single terlebih dulu pada tahun ini.

“Saya mengharapkan ada sinar dalam kerjaya seni tahun ini. Terus terang, saya sudah berasa malu nak bercakap soal single ini. Setiap kali ditemu bual pihak media, soalan itulah yang kerap ditanya, bila saya nak keluar single?

“Sebenarnya, lagu untuk single pertama sudah ada berjudul Matahariku ciptaan dan lirik rakan kolej, Mito. Lagu itu sudah lama dihasilkan dan cuma menunggu masa untuk masuk studio.

“Lagu ini juga tiada kaitan langsung dengan lagu dendangan Agnes Monica yang mempunyai judul sama, Matahari. Apabila lagu Agnes keluar, saya terkejut kerana hampir sama dengan judul single saya. Sebenarnya lagu ini sudah lama dihasilkan sebelum Agnes muncul dengan lagunya itu,” katanya.

Apapun ujian yang datang dalam hidupnya, Fida yang juga ada kaitan keluarga dengan Datuk Siti Nurhaliza (di sebelah bapa) ini tidak pernah patah semangat untuk menempa nama sebagai penyanyi berjaya pada masa depan.

“Saya percaya, kejayaan boleh dicapai menerusi kerja keras. Cita-cita saya ingin menjadi penyanyi versatil dan boleh menyanyi pelbagai genre lagu sama ada irama Malaysia, balada, pop rock, R&B, soul atau jazz.

“Saya juga ingin mencapai kejayaan dengan usaha sendiri tanpa menumpang nama Siti. Justeru, apabila ada suara sumbang yang mengatakan saya muncul di persada seni tanah air kerana ingin menumpang populariti Siti, ia cukup mengguris hati saya.

“Hakikatnya, saya tidak terlintas pun untuk berbuat demikian. Mungkin wajah dan suara saya mirip dengan Siti tapi ia hanya satu kebetulan saja kerana saya ingin tampil dengan identiti sendiri.Paras rupa dan bakat saya ini adalah anugerah Allah yang tidak ternilai,” katanya.

Mengenai bidang pengacaraan pula, kata Fida yang dikenali dalam program program kanak-kanak, Riwayat

Kamil (Astro Oasis) dan Carta Nasyid (TV9), dia juga mengidamkan program bercorak hiburan pula selepas ini.

“Saya sering diberi peluang menjadi hos program bercorak keagamaan kerana imej bertudung ini.

Sebenarnya, saya juga ingin mencuba bakat menjadi hos program lain juga untuk mencari pengalaman dan mengembangkan bakat sedia ada,” katanya.

Bakat nyanyian Fida, anak kelahiran Kuala Lumpur ini mula digilap sejak di bangku sekolah lagi. Malah, bekas penuntut Sekolah Menengah Convent Bukit Nanas ini kerap menyertai pelbagai pertandingan nyanyian di peringkat sekolahnya dulu.

Tidak cukup dengan itu, Fida kerap menyertai pertandingan menyanyi dan nasyid di peringkat kolej ketika menuntut dalam jurusan Diploma Perniagaan Kolej Shah Putra, Kuantan.

Antaranya, persembahan pada majlis penutup jubli perak sempena Keputeraan Sultan Pahang, pementasan Teater Legenda Mahsuri anjuran bersama kolej ShahPutra dan Yayasan Kebudayaan Pahang.

>Profil

NAMA: Rafidah Ibrahim

PANGGILAN: Fida

TARIKH LAHIR: 4 Jun 1986

TEMPAT LAHIR: Kuala Lumpur

AKADEMIK: Penuntut jurusan Diploma Perniagaan, Kolej ShahPutra, Kuantan

STATUS: Bujang

KERJAYA: Model iklan, pengacara dan penyanyi

PROGRAM TV: Perantara Festival Nasyid Kebangsaan ke-18, Carta Nasyid (TV9), Program Astro Oasis: Riwayat Kamil

PENCAPAIAN: Juara Siti Nurhaliza Mencari Bintang Pantene

NAMA: Rafidah Ibrahim

PANGGILAN: Fida

TARIKH LAHIR: 4 Jun 1986

TEMPAT LAHIR: Kuala Lumpur

AKADEMIK: Penuntut jurusan Diploma Perniagaan, Kolej ShahPutra, Kuantan

STATUS: Bujang

KERJAYA: Model iklan, pengacara dan penyanyi

PROGRAM TV: Perantara Festival Nasyid Kebangsaan ke-18, Carta Nasyid (TV9), Program Astro Oasis: Riwayat Kamil

PENCAPAIAN: Juara Siti Nurhaliza Mencari Bintang Pantene

innity_pub = “c16a5320fa475530d9583c34fd356ef5”;
innity_cat = “ENTERTAINMENT”;
innity_zone = “154”;
innity_width = “250”;
innity_height = “220”;

Harian Metro

Leave a Reply

