Sentral: Abadikan Tokoh Terkenal Pada Lukisan Pesawat Perang

4 Mar


ZARIAN disamping hasil seninya.

KUALA LUMPUR: Minat mendalam terhadap keunikan dan kehebatan kapal terbang perang membuatkan anak jati Kuala Kangsar Perak, Zarian Babjan, 58, mengabadikannya pada kanvas.

Lukisan bermotifkan kapal terbang perang yang dilakarkan bersama potret tokoh dan individu terkenal dari dalam dan luar negara itu dipamerkan di Lobi Utama, Balai Berita, The New Straits Times Press (M) Berhad (NSTP) bermula semalam hingga 27 Mac ini.

Zarian berkata, minatnya pada kapal terbang perang wujud sejak kecil apabila melihat kehebatan kapal terbang itu menerusi pembacaan dan koleksi gambar pada majalah dan akhbar.

“Paling saya gemar kapal terbang perang jenis Auster dan pertama kali saya melihat dan menyentuhnya ketika pesawat itu mendarat di Padang Polo, Kuala Kangsar pada 1958.

“Disebabkan minat, saya melakarkan keunikan dan kehebatan Auster ini pada buku nota. Saya masih ingat, usia saya ketika itu antara lima hingga enam tahun. Ia adalah antara koleksi teristimewa yang pernah saya ada,” katanya ketika ditemui di sini, semalam.

Katanya, sejak berkecimpung dalam bidang berkenaan, dia sudah mengadakan pelbagai pameran antaranya Pameran Terbuka Balai Seni Lukis Negara pada 1972 hingga 1974, Pameran Seni Lukis Hari Wilayah Persekutuan (1978), Travel Art Exhibition di Hotel Majestic (1988) dan Guest Artist di Balai Seni Lukis Negara (2005).

Katanya, sebanyak 500 koleksi lukisan yang bermotifkan kapal terbang perang bersama potret tokoh dan individu terkenal dunia itu sudah dihasilkan sejak berkecimpung dalam bidang itu 50 tahun lalu.

“Antara koleksi yang paling istimewa tentunya hasil tangan pertama saya yang memaparkan kapal terbang jenis Auster yang ditulis pada buku nota. Ia amat bermakna kerana ia adalah permulaan untuk kerjaya seni saya.

“Bagaimanapun, lukisan ini sudah rosak dan saya lukiskan semula tetapi dibuat sedikit penambahan apabila saya melakarkan potret Allahyarham Datuk Ibrahim Hussien pada lukisan berkenaan,” katanya.

Katanya, lukisan lain yang turut mendapat tempat di hatinya adalah lukisan pesawat perang yang berlatarkan gambar Tunku Abdul Rahman; North American F86 Sabre dengan lakaran wajah Datuk Siti Nurhaliza dan Orro Valcan berlatar belakangkan gambar Margeret Thatcher.

“Saya turut melukis kapal perang jenis Dae Harrier bersama potret penyanyi antarabangsa, Madonna. Semua koleksi ini tidak akan dijual kerana saya berharap ia dapat dibukukan satu hari nanti,” katanya.

Beliau turut menghasilkan koleksi unik apabila lukisan yang berlatar belakangkan pesawat perang itu dijadikan bingkai cermin dan dijual kepada orang ramai dengan harga RM80 setiap satu.

Berita Harian

Leave a Reply

