Zouffi Masih Cari Identiti

12 Feb

Oleh Norhadiani Baharom
yanie@hmetro.com.my

Rap

BAGI yang berkesempatan mendengar lagu, Ku Serahkan, ramai menyangka lagu balada yang hangat diputarkan di corong radio itu adalah single terbaru penyanyi kelahiran Bintang RTM, Izwan Pilus yang sedikit masa lalu melonjak dengan lagu Indah Lelapku.

Kekeliruan timbul, kerana vokal dan cara nyanyian pendatang baru ini dikatakan mempunyai persamaan dengan finalis Artis Baru Lelaki Popular, Anugerah Bintang Popular-Berita Harian 2006 itu.

Kesempatan bertemu Zouffi atau nama sebenarnya Mohd Soffi Baharudin, 28, baru-baru ini turut memberi laluan kepadanya mempertahankan pendirian apabila dikaitkan sebagai klon Izwan Pilus.

“Terus-terang saya tidak tahu sudut manakah yang dikatakan mempunyai persamaan. Rasanya untuk lagu ini, saya sudah melakukan sehabis baik dan menyampaikannya dengan cara saya sendiri.

“Kalau adapun persamaan, mungkin itu secara kebetulan kerana saya tidak pernah terfikir untuk meniru sesiapa. Tidak dinafikan, sebagai pendatang baru saya masih lagi dalam proses mencari identiti dan membina imej tanpa dibayangi sesiapa,” katanya menjadikan Allahyarham Sudirman Hj Arshad dan Datuk Siti Nurhaliza sebagai idola.

Mengupas sejarah pembabitan Zouffi dalam arena seni suara, ternyata pemuda tinggi lampai bukanlah pendatang baru seperti peminat sangkakan.

Pada penghujung 1999, dia pernah mencuba nasib dalam arena seni suara. Bagaimanapun, waktu itu dia bergerak secara berkumpulan bersama saudara kandungnya, Diana yang diberi jolokan Kajol Malaysia dan Zuen sekali gus memperkenalkan diri mereka sebagai, 2 +1.

Namun, nasib tidak menyebelahi Zouffi serta dua adiknya itu kerana syarikat rakaman yang dinaungi Most Popular Production mempunyai masalah lalu mereka minta dibebaskan walaupun ketika itu album yang diterbitkan Lan dari kumpulan A to Z itu, siap sepenuhnya.

Kini, Zouffi kembali menyemarakkan persada seni suara bersama kematangan dan semangat baru melalui haluan yang dipilihnya sebagai penyanyi solo.

Mempertaruhkan single pertama, Kuserahkan sebuah lagu ciptaan Aidil AF3 yang mana liriknya ditangani komposer itu bersama Eenaz, dijangka melonjakkan nama Zouffi ekoran reaksi kekerapannya berkumandang di radio termasuk reaksi positif pendengar.

“Saya harap percubaan kali ini menjadi sekali gus berjaya menempatkan diri dalam industri sesi suara. Kalau ikutkan, saya serik menjadi penyanyi namun, ketika bertugas dengan Majlis Perbandaran Selayang (MPS) selain bertugas sebagai juruteknik saya juga menjadi penyanyi untuk majlis-majlis anjuran MPS.

“Bahkan sebelum ini, pernah menjadi artis Dee Show Entertainment yang dimiliki penghibur terkenal, Dee. Di mana saya akan muncul membuat persembahan selingan semasa Dee sedang menukar kostum atau berehat.

“Mendapat bimbingan dan pengalaman bekerja dengan Dee satu kenangan cukup indah kerana dia jugalah saya berpeluang membuat persembahan di Indonesia sempena hari keluarga anjuran sebuah syarikat.

“Dari situ saya mengumpul peminat dan lebih mengejutkan apabila disapa sekumpulan remaja yang sentiasa berada di mana-mana lokasi persembahan yang saya jayakan. Mereka bertanya, bilakah saya mahu buat album supaya mereka boleh membelinya.

“Selain itu, saya juga mempunyai beberapa rakan wartawan yang menyuarakan idea sama. Sejak itu, keberanian datang dan kembali bersemangat untuk mencuba,” katanya.

Melaburkan RM7,000 untuk menyiapkan single berkenaan, Zouffi yang semakin mendapat perhatian mengadakan persembahan antaranya terbaru disempurnakan majlis amal di Istana Budaya anjuran pelakon dan pengarah terkenal, Erma Fatima, bertujuan mengisi tabung Gaza.

Dalam temubual itu, Zouffi turut ditanya mengapa Aidil AF3 disenaraikan sebagai produser untuk single pertamanya sedangkan kebanyakan pendatang baru yang lain memasang impian untuk bekerjasama dengan komposer terkenal dan mempunyai rekod yang kukuh.

“Saya mahu lari kebiasaan. Aidil orang muda maka dia bukan saja banyak idea dan sukakan benda-benda yang eksperimental tetapi sedia menerima pendapat saya. Seronok dan selesa bekerja dengannya, terus-terang saya sangat berpuas hati dengan hasil kerjayanya.

“Bagaimanapun, untuk masa akan datang sudah semestinya saya mahu menimba pengalaman bekerja dengan komposer yang berpengalaman untuk menggali lagi kelebihan yang ada,” katanya.

Harian Metro

Leave a Reply

