Adik Lelaki Dato Siti Cuba Nasib AF7

12 Feb

Teks oleh Ellyna Ali
Foto: Mazlan Yunos

KUALA LUMPUR, 13 Feb 2008:  Sejak 2 tahun kebelakangan ini, ada saja adik-beradik penyanyi Dato’ Siti Nurhaliza Taruddin datang menghadiri uji bakat program realiti hiburan paling popular Akademi Fantasia (AF).

Jika uji bakat AF6 tahun lalu dihadiri kakak serta adik perempuannya iaitu Saida, 33, dan Saerah, 26, uji bakat AF7 kali ini pula didatangi adik lelakinya, Muhammad Ali, 28, serta sepupunya, Rafidah Ibrahim atau Feeda, 23, yang juga adalah Juara Pencarian Siti Nurhaliza Mencari Bintang Pantene 2007.

Ali dan Fida ditemani Saerah sewaktu hadir menghadiri uji bakat itu di lokasi terakhir iaitu di Stadium Bukit Jalil, Kuala Lumpur pada 7 Februari lalu.

Ketika ditemui murai.com.my , Ali berkata, kehadirannya dalam uji bakat AF7 itu tidak lebih semata-mata untuk merasai sendiri pengalaman berdepan dengan juri sewaktu dinilai.

“Selama ini saya asyik tengok orang lain cuba nasib dalam program ini tapi saya sendiri tak pernah rasa macam mana berdepan dengan keaadan sebenar yang dilalui setiap peserta.

“Kalau boleh saya mahu mengutip pengalaman itu. Sebab itulah saya beranikan diri untuk datang uji bakat AF7. Lagipun, apabila melihat kakak saya, Saida dengan adik saya, Saerah datang pada tahun lalu, kenapa tidak saya?

“Sekurang-kurangnya saya mencuba. Soal dapat atau tidak, itu belakang cerita. Kalau dapat, saya anggap itu adalah satu rezeki. Sekiranya tidak, saya tidak akan putus asa atau kecewa,” katanya yang kini mememang jawatan sebagai Pegawai Promosi Band di Siti Nurhaliza Productions (SNP Productions).

Apa yang penting, kata Ali, dia mahu buktikan kemampuan dirinya sendiri dalam bidang nyanyian.

“Bagi saya semua orang boleh menyanyi. Tapi sama ada nyanyian itu bagus atau sebaliknya, hanya orang lain saja yang boleh menilainya,” katanya.

Fida pula berkata, ini adalah kali kedua dia menghadiri uji bakat AF, yang mana kali pertama adalah tahun lalu.

“Walaupun sebelum ini, saya pernah menjuarai pertandingan Pencarian Siti Nurhaliza Mencari Bintang Pantene pada 2007 dulu tetapi saya tidak fikir kemampuan saya dalam bidang nyanyian sudah pun teruji.

“Dalam pertandingan itu, apa yang dititikberatkan adalah imej serta personaliti seseorang peserta bukannya bakat yang ada dalam bidang nyanyian. Sebab itulah saya datang mencuba nasib sekali lagi dalam AF ini.

“Walaupun pernah gagal pada tahun lalu, namun saya tetap tidak akan putus asa untuk mencuba dan terus mencuba. Keluarga sendiri pun bagi galakan untuk saya menyertai uji bakat AF7 ini.

“Tak tahulah sama ada rezeki akan berpihak pada saya kali ini. Kalau ada, Alhamdulillah. Kalau tidak, saya redha,” katanya.

Sementara itu Saerah pula berkata, kehadirannya di Bukit Jalil tidak lebih daripada mahu memberikan sokongan yang padu buat abangnya, Ali, serta sepupunya, Feeda.

“Tapi, ada juga orang yang fikir saya datang ke sini kerana mahu diuji bakat lagi. Hakikatnya, saya ke sini kerana mahu  menemani serta memberikan sokongan kepada Ali dan Fida. 

Murai

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: