Sedia Ambil Tindakan Guaman

17 Jan

Siti dan ‘Datuk K’ tertekan dek penyebaran fitnah

KUALA LUMPUR: Penyanyi popular, Datuk Siti Nurhaliza, dan suaminya, Datuk Seri Khalid Mohd Jiwa, yang mengaku tertekan dengan pelbagai fitnah dan gosip mengenai perkahwinan mereka, akan mengambil tindakan undang-undang terhadap mereka yang menyebarkan pembohongan itu.

Malahan, Siti juga berkata bahawa beliau rela berhenti menyanyi jika memang itu kehendak suaminya dan demi kerukunan rumah tangga mereka, demikian menurut laporan-laporan terbaru media Malaysia.

Akhbar Berita Harian Malaysia (BHM) semalam melaporkan bahawa pasangan tersebut merayu supaya penyebar gosip melalui Internet dan juga akhbar sejak kebelakangan ini kononnya rumah tangga mereka yang dibina sejak dua tahun lalu sedang bergolak menghentikan segera perbuatan itu.

‘Jikalau gosip seperti ini berterusan disiarkan, saya akan mengambil tindakan undang-undang kepada dalang yang menjadi penyebar fitnah itu. Mereka harus membayar harga atas perbuatan itu,’ kata Datuk Khalid atau ‘Datuk K’, yang ditemani Siti, dalam satu sidang akhbar kelmarin.

Oktober lalu, pasangan itu menarik perhatian apabila tersebar berita kononnya Datuk K berkahwin dengan seorang pramugari.

Sebelum itu, ‘Datuk K’ pernah membuat laporan polis mengenai fitnah kononnya beliau memukul Siti.

Terbaru pula, gosip tersebar luas di Internet dan khidmat pesanan ringkas (SMS) kononnya rumah tangga mereka di ambang keruntuhan.

‘Datuk K’ berkata, beliau tidak mempunyai pilihan lain jika gosip seumpama itu berterusan kecuali mengambil tindakan undang-undang bagi membersihkan namanya dan memastikan kehidupan mereka tidak diganggu.

‘Saya ahli perniagaan dan bukan artis. Apabila gosip seperti ini timbul, reputasi saya turut tercemar. Apabila berurusan mengenai perniagaan saya dapat rasakan ada memandang serong seolah-olah saya suami yang jahat. Saya harap cukuplah menabur fitnah terhadap saya. Letih rasanya apabila terpaksa membuat penjelasan setiap kali gosip tidak berasas ini tersebar,’ katanya lagi.

Siti pula dilaporkan dalam akhbar Harian Metro semalam sebagai berkata bahawa beliau rela meninggalkan dunia seninya jika itu yang dikehendaki suaminya dan dapat menenteramkan rumah tangga mereka daripada gosip liar.

‘Sebagai isteri, saya harus menuruti kata suami walaupun sebenarnya belum sedia berhenti menyanyi,’ katanya.

‘Bagaimanapun, saya perlu mematuhi keputusan suami jika itu dirasakan tepat dan terbaik untuk menghentikan segala fitnah ditaburkan terhadap rumah tangga kami. ‘Datuk K’ ada menyuarakan pandangan kepada saya supaya berhenti menjadi ‘public figure’ Rabu lalu tetapi saya memujuk dan memintanya bertenang.

‘Kemudian kami berbincang bagaimana cara terbaik menghentikan sebarang gosip,’ kata Siti dalam sidang akhbar yang sama.

Siti, yang baru melancarkan album tradisional, Lentera Timur, turut melahirkan simpati terhadap suaminya gara-gara gosip tersebut yang mencalarkan imej serta kredibiliti ‘Datuk K’ sebagai seorang ahli perniagaan.

‘Datuk K’ pula mengakui bahawa beliau meluahkan pandangannya itu kepada isterinya kerana tertekan dengan spekulasi mengenai rumah tangga mereka.

Cyberita

Leave a Reply

