'Saya Layan Siti Bagai Permaisuri'

12 Jan

Oleh Farihad Shalla Mahmud
farihad@bharian.com.my

caption image1

Hadiah kucupan, ungkapan cinta yang tak pernah kering di bibir membuatkan cinta mereka masih segar seperti awal perkenalan dulu

BUANGKAN segala prasangka buruk itu jauh-jauh. Terimalah dengan hati yang terbuka bahawa penyanyi popular, Datuk Siti Nurhaliza dan suaminya, Datuk Seri Khalid Mohd Jiwa kini sedang enak mendakap bahagia. Getar cinta mereka masih sama seperti di awal perkenalan mereka dulu.

Malah, semakin hari perasaan sayang, cinta dan kasih antara mereka semakin bercambah dan mekar umpama bungaan yang segar di taman. Mungkin akan ada yang

ceritakan di sini, namun percayalah melihat kemesraan Siti dan Khalid, sukar untuk mempercayai bahawa rumah tangga pasangan ini sedang berada di ambang kehancuran.

Kasih sayang Khalid terhadap Siti masih lagi utuh dan tanpa rasa segan atau silu, di hadapan sekumpulan wartawan Khalid mengaku yang dia amat mencintai Siti setulus hati.

“Sepanjang perkahwinan ini, kami tidak pernah bergaduh. Siti seorang isteri yang baik jadi mana mungkin saya boleh melukakan hatinya. Saya amat mencintai Siti dan saya bahagia bersamanya. Saya sayangkan perkahwinan ini dan saya akan menjaganya sehingga ke akhir hayat,” demikian pengakuan jujur Khalid mengenai perasaannya terhadap Siti.


KUCUPAN dan ayat-ayat cinta menjadi pengukuh kasih sayang Khalid dan Siti.

Justeru apabila gosip mengenai kisah perceraian mereka ditimbulkan di internet serta khidmat pesanan ringkas, tidak mustahil perkara itu menimbulkan perasaan marah dalam diri usahawan terkenal itu.

“Bukannya saya tidak boleh menerima gosip kerana apabila saya memilih untuk mengahwini Siti, maka saya sudah bersedia untuk berdepan dengan segala kemungkinan. Malah sewaktu di awal perkenalan kami, ada juga wartawan yang usik saya tetapi saya tidak pernah melenting.

“Tetapi apa yang membuatkan saya marah adalah apabila gosip yang ditulis itu keterlaluan seolah-olah mendoakan yang tidak baik untuk perkahwinan kami. Harus diingat, saya seorang ahli perniagaan dan bukannya artis. Apabila timbul cerita seperti ini, kesannya sudah tentu kepada saya. Apabila saya menjalankan urusan perniagaan, saya dapat rasakan ramai yang memandang serong kepada saya seolah-olah saya seorang suami yang jahat. Saya tak mahu gara-gara gosip ini, reputasi saya tercalar,” tegas Khalid ketika ditemui pada majlis sambutan ulang tahun Siti yang ke-30 di kediamannya di Bukit Antarabangsa, malam kelmarin.

Pintanya selepas ini, jika masih ada gosip panas yang membabitkan rumah tangga, media harus merujuk kepada mereka terlebih dulu sebelum membuat sebarang spekulasi yang boleh mengelirukan khalayak.


BERSAMA keluarga tersayang yang menjadi tempat Siti mengadu saat susah dan senang.

Lebih dua tahun melayari kehidupan berumah tangga dengan Siti, Khalid berkata, dia amat bahagia dengan penyanyi nombor satu negara itu. Jadi apabila timbul gosip yang mengatakan rumah tangga mereka berantakan, perkara itu amat mengecewakannya.

“Saya melayani Siti bagaikan permaisuri. Setiap hari, selepas bangun pagi, sama ada saya atau dia pasti akan melafazkan ucapan keramat saya cintakan kamu terlebih dulu sambil memberikan kucupan. Dan itulah juga ayat yang sering kami ucapkan setiap kali selepas berbual di telefon.

“Bukan kami sengaja mahu menceritakan perkara ini sebab tak mahu orang salah sangka dan menyangkakan kami hendak menunjuk-nunjuk tetapi itulah hakikat sebenar,” ujar Khalid sambil dipersetujui Siti yang setia berada di sisinya.

Biarpun ramai yang menuding jari, menuduh suami kesayangannya itu curang, Siti menyangkal dakwaan itu sambil menyifatkan Khalid seorang lelaki yang baik dan dia tidak pernah mencurigai suaminya itu.

“Siti percaya pada suami dan Siti tidak pernah mencurigainya. Mungkin orang tak nampak apa yang kami lalui tapi jujur Siti akui, kami amat bahagia ketika ini. Dia menjaga saya dengan baik.

“Dia ibarat seorang pelindung buat Siti dan sering membelai Siti dengan penuh kasih sayang. Alhamdulillah, Siti bersyukur dengan apa yang Siti jalani ketika ini,” ujar si pelantun Bukan Cinta Biasa ini.

Sedangkan lidah tergigit, inikan pula suami isteri dan bagi Siti sendiri perselisihan faham adalah perkara biasa dalam alam rumah tangga.

“Biasalah rajuk-rajuk manja. Tapi seboleh mungkin kami akan cuba menyelesaikannya di kamar tidur. Sebelum tidur tu kita bincanglah supaya perkara itu tak melarat-larat sehingga keesokan harinya,” ujar Siti malu-malu.

Mengulas kembali kenyataannya sebelum ini yang pernah menyuarakan hasratnya supaya isterinya mengundurkan diri dalam bidang nyanyian gara-gara gosip yang menimpa mereka, Khalid berkata perkara itu bukanlah sesuatu yang muktamad.

“Saya beri saranan itu selepas kecewa dan tertekan dengan gosip yang tersebar. Bagi saya, jika kerana Siti masih dalam bidang ini membuatkan gosip tak henti-henti melanda kami jadi biarlah Siti bersara terus dari bidang nyanyian.

“Mungkin cara itu mampu menutup mulut orang ramai dari memperkatakan mengenai diri kami. Namun, apabila kenyataan itu keluar di akhbar, pagi tadi sewaktu Siti mengadakan perjumpaan bersama peminatnya, ramai antara mereka yang merayu pada saya supaya tidak meneruskan hasrat itu.

“Mereka mahu saya terus membenarkan Siti menyanyi. Dan saya faham, Siti bagaikan khazanah negara dan mempunyai ramai peminat. Mana mungkin saya boleh menyuruhnya berhenti menyanyi? Cuma luahan itu adalah kerana saya begitu tertekan dengan kata-kata orang yang tak memahami keadaan sebenar,” dedah Khalid.

Jam tangan sebagai hadiah

BERTEMAKAN rona putih dan merah jambu, kediaman mewah pasangan ini dari jauh lagi sudah kelihatan terang benderang disimbah kerlipan cahaya menandakan ada majlis sedang berlangsung.

Bukan itu saja, jumlah kereta yang diletakkan di seberang jalan juga membuktikan rama tetamu yang diundang sudah mula memenuhi ruang bagi meraikan acara ulang tahun yang ke-30 penyanyi kesayangan ramai ini.

Muncul dengan kurung moden warna merah jambu dan si suami pula mengenakan pakaian serba putih, Khalid dan Siti ramah melayan tetamu yang hadir. Hidangan enak menyelerakan terhidang di depan mata sambil telinga dihiburkan dengan persembahan nyanyian pasangan suami isteri, Azie dan Syed Sobrie.

Mencecah angka 30, barangkali bukanlah sesuatu yang indah kerana ia menggambarkan bahawa usia tua sedang menjengah. Namun perkara ini tidak berlaku kepada Siti. Malah dia menyambut kedatangan usia itu dengan hati yang terbuka.

“Bagi Siti sendiri, usia 30 adalah yang paling Siti nanti-nantikan kerana inilah usia yang melambangkan kematangan. Alhamdulillah, Siti bersyukur kerana dalam mencapai usia 30 tahun ini, Siti sudah berjaya mencapai impian apa yang Siti mahukan sebelum ini iaitu menunaikan fardu Haji bersama suami tersayang. “Harapan Siti moga tahun ini Siti akan lebih berjaya dalam kehidupan berumah tangga dan juga karier. Dikurniakan cahaya mata, rumah tangga yang aman damai dan berjaya dalam perniagaan yang bukan saja tertumpu dalam bidang hiburan tetapi juga perniagaan lain,” doa Siti di hari ulang tahunnya.

Jika tahun lalu Siti dihadiahkan kereta mewah pemberian suami tercinta, tentunya tahun ini ramai yang tertanya-tanya apakah yang bakal diterima Siti sebagai hadiah hari jadi. Tanpa berselindung Khalid memberitahu hadiah itu berupa jam tangan.

“Saya memang suka jam dan membuat koleksi jam tangan. Dan saya sudah pun membuat pilihan jam bagaimana yang ingin saya hadiahkan kepada Siti. Buatan Switzerland,” ujar Khalid sambil tersenyum.

Mengulas hadiah mewah itu, Siti berkata dalam peringkat begini, hadiah dan juga kemewahan bukan lagi sesuatu yang menjadi dambaan.

“Pada Siti cukup sekadar ingatan dan kasih sayang suami yang diberikan selama ini. Macam majlis ini pun, pada awalnya ia hanyalah sebuah majlis kecil-kecilan bersama saudara terdekat. Tetapi apabila suami kata sudah alang-alang membuat majlis, jadi itu yang kami jemput semua teman perniagaan, media dan rakan artis. “Perancangan dan perjalanan majlis ini pun semuanya dilakukan keluarga sendiri,” cerita Siti yang kelihatan cukup anggun malam itu.

Majlis itu turut dihadiri ramai rakan artis antaranya Datin Seri Tiara Jacquelina, Diana Danielle, Erma Fatima, Fara Fauzana, Raja Azmi dan Imran Ajmain.

Berita Harian

6 Responses to “'Saya Layan Siti Bagai Permaisuri'”

  1. kekwa January 12, 2009 at 4:03 pm #

    geli ati dengar kertu cakap….bini lama tak jaga baik2 ke?……macam atok dgn cucu…..gemok pulak ctot dlm
    gambar ni….besau betul

  2. Puteri Dhayana January 13, 2009 at 10:38 am #

    cuba2lah doakan pekara2yang elok2 aje, masih nak mengutuk lagi. awak tu cantik sangat ke?Kalau harijadi ct u tak boleh nak kasi hadiah (jangan mimpilah) apa salahnya hadiahkan dan doakan perkara yang baik2 aje untuk ct ni tanpa perlu mengutuk.Tak guna duit apa!
    Awak cemburu kot dengan ct ni cuma tak nak mengaku aje…..
    Tengok mereka bahagia sekeluarga,,,,apa salahnya tumpang gembira tak luak apa2 pun.

  3. mika January 13, 2009 at 11:08 am #

    hendak doa utk diorang?…..doa sendirilah….naik loya
    tekak aku….senang2 dia rampas kebahagiaan org lain……macam dia seorg je bahagia kat donia ni….macam parasite

  4. mika January 13, 2009 at 11:28 am #

    layang ctot macam cucu

  5. siti January 13, 2009 at 2:53 pm #

    Datuk K santai aja kalau rumah tangga mu baik-baik saja
    kalaupun banyak orang berfikiran negatif pada mu itu karna masa lalu mu..
    Kalau aku lihat Datuk K terlalu berlebihan dalam menyikapi masalah ini

  6. kekwa January 16, 2009 at 4:40 pm #

    nak kata cemburu jauh sekali…kan elok kalau dia kahwin dgn bujang…ini dok meruntuhkan rumahtangga
    org…siapa suruh

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: