Dengarnya… Alahai Mawi Dan Astro

2 Jan

Oleh Normah Becok

Mawi dan Ekin.

TERLEBIH dulu Cik Normah sekali lagi ucapkan tahniah kepada Mawi dan Ekin selepas selamat menjadi pasangan suami isteri. Sama macam orang lain, Cik Normah juga mendoakan agar Mawi dan Ekin bahagia sepanjang hayat.

Walaupun tak pergi ke majlis persandingan di rumah Ekin atau Mawi, tapi daripada apa yang dilaporkan oleh kawan setugas, suasananya berlangsung dengan meriah sekali. Lengkap dengan persembahan pentas.

Macam-macam pihak turut tampil menjadi penaja Mawi. Daripada helikopter, kereta mewah Mercedes hinggalah kepada pelamin, hampir semuanya mendapat tajaan. Memang untung betul Mawi dan Ekin. Bagi Cik Normah, itu semua rezeki Mawi dan Ekin. Tak perlulah dan memang tak terfikir pun rasa cemburu.

Dulu, masa Cik Normah bersanding, suasananya tetap meriah juga walaupun tiada sesiapa yang nak taja. Malahan bunga manggar yang dipacak di tepi jalan sebagai petunjuk arah rumah, Cik Normah dan adik beradik yang buat sendiri. Begitu juga dengan gubahan bunga telur.

Berbalik kepada cerita Mawi-Ekin ini, di sebalik kemeriahan majlis pernikahan dan persandingannya, Cik Normah turut dengar macam-macam cerita yang tak sedap nak dengar. Ada kata nak muak, menyampah dan rasa nak muntah pun ada apabila Astro asyik siar promo dan kisah cinta Mawi-Ekin.

Bukan sekali dua, tapi berulang kali. Memanglah Mawi itu penyanyi yang dilahirkan oleh Astro, tapi tak perlulah sampai cerita cinta Mawi dengan Ekin hendak diulang siar berulang kali. Sikit-sikit World, semuanya World. Cukup-cukuplah tu.

Cik Normah bukan cemburu, jauh sekali iri hati kerana bagi Cik Normah memang layak Mawi dapat layanan hebat sesuai tarafnya sebagai penyanyi lelaki paling popular. Tapi takkanlah asyik diulang promo yang sama. Lepas satu, satu sampaikan Cik Normah terfikir, apakah Astro sudah ketandusan program lain untuk dipromosikan?

Peliknya lagi, Astro tidak sekadar mengetengahkan Mawi, malah disiarkan rancangan khas untuk isterinya itu. Kata kawan Cik Normah, Astro ini macam lebih sudu dari kuah pula…

Cik Normah pun tanya juga pada kawan-kawan sekerja, penerbit dan pengarah filem atau drama, sudah berapa banyak drama atau filem yang dibintangi Ekin sampai Astro buat program khas? Setakat berlakon satu atau dua drama dan memperaga lebih kurang, apa sangat yang mahu dikongsi bersama penonton?

Lagi satu apa eksklusifnya cinta Mawi dan Ekin? Setahu Cik Normah kisah cinta mereka sudah terlalu kerap digembar-gemburkan. Melata disiarkan, bahkan sudah tiada rahsia lagi. Bukan mahu membanding, tetapi Cik Normah lebih teruja mengikuti perjalanan majlis pernikahan dan perkahwinan Datuk Siti Nurhaliza dulu.

Banyak rahsia yang cuba dibongkar. Walaupun ketika itu hati sangat teruja untuk mengenali siapa lelaki yang bertakhta di hati Siti, TV3 tidak pula pula menyediakan program khas untuk memperkenalkan Datuk K kepada penonton.

Cik Normah tahu Mawi sendiri serba salah. Hendak membangkang, persetujuan sudah diberikan. Mungkin dia sendiri kurang selesa dengan keadaan itu tetapi apa boleh buat. Cuma ada baiknya pihak Astro mempertimbang balik apa yang mereka lakukan.

Bagi Cik Normah, baik bersederhana. Biar sedikit tetapi padat, jadi ia tidak membosankan penonton. Apabila sudah terlalu banyak, disogokkan lagi pelbagai bahan ulangan membuatkan perasaan berbelah bagi. Daripada teruja ingin menonton terus rasa muak.

Carilah juga pengacara yang lebih berwibawa untuk menjalankan tanggungjawab sebagai perantara rancangan. Jangan asal boleh saja. Sedih Cik Normah tengok. Belanja besar yang dikeluarkan untuk siaran eksklusif sudahnya menjadi seperti sebuah pesta ria yang entah apa-apa.

Sekarang ramai yang tertanya-tanya, adakah populariti Mawi akan merosot apabila berkahwin nanti? Cik Normah tak berani nak jawab. Cuma Cik Normah percaya, apabila sudah berkeluarga, kenalah kerja kuat lagi. Betul tak Mawi…

Berita Harian

2 Responses to “Dengarnya… Alahai Mawi Dan Astro”

  1. rin January 9, 2009 at 9:30 am #

    sudah la cik normah..sape2 ade email dia ni kasi kat aku..aku pun meluat gak tgk mawi-ekin..x bezanya ngan siti-datuk k#$@%….cuma datuk k tu ahli korporat..kalau lebih2 wat cite psl dia,malu la kat datuk2 lain,giler glamor plak

  2. rin January 9, 2009 at 9:31 am #

    kalau lebih2 cite psl datuk k..kut2 terbongkar plak mase bercinta masih laki TZ..muahahaha

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: